Muziek

“Oude Jan en jonge Jan die gingen samen pompen, oude Jan die brak zijn been en jonge Jan zijn klompen.” zingt de overenthousiaste muziekleraar, die ook geestelijke stromingen geeft, met EO-glimlach. Ik zit net een paar weken op de Pabo en het is de bedoeling dat ik dit lied, met dubieuze tekst (wat moet je in godsnaam allemaal uithalen als je je klompen wil breken?), samen met mijn klasgenoten, na ga zingen. Je zou verwachten dat mensen die voor de Pabo kiezen dit moeiteloos en zonder schaamte kunnen doen maar niets is minder waar.


Nog zie ik de mannen ongelukkig, met hun handen onverschillig in hun zakken, het ‘lied’ na brommen. En ook bij de dames bespeur ik weinig enthousiasme. Het kan zeker erger: “Zoem zoem, zoem zoem, een bijtje zoekt een bloem, een bijtje zoekt een honingbloem, zoem, zoem zoem.” Geloof me er zijn hippere liedjes te bedenken, ook voor kleuters! En geloof me, het heeft niets bijgedragen aan het muziekonderwijs dat gegeven wordt. Helaas. Misschien hebben oude Jan én jonge Jan wel het tegenovergestelde bereikt.


Jaren later zit ik met mijn neus bovenop de gitaarles van mijn zoon. De juf heeft ontdekt dat mama ook gitaar speelt. Dat is handig voor haar want dan weet ze zeker dat er thuis geoefend gaat worden. Juf is lichtelijk streng maar heeft een grote klik met zoonlief. Zoonlief heeft ook een grote klik met zijn gitaar en dat is fijn want de lessen zijn zeg maar niet heel goedkoop. “Wat ben jij een handig ventje”, zegt ze goedkeurend als hij handig met zijn vingers over de snaren beweegt. Hij straalt, ik ook, achter mijn aantekeningenboekje waar ik alles nauwkeurig opschrijf. Ik wil natuurlijk ook een goede beurt maken bij juf.


Dan ontdekt juf ook nog dat ik zelf ook voor de klas sta. Ze vertelt tot haar spijt dat kinderen tegenwoordig geen liedjes meer kennen. Jep! I know. Gelukkig zingen mijn kleuters nog veel liedjes én hebben wij op school nog een echte muziekjuf maar ik weet hoe droevig het gesteld is met de muziek. Na een les of drie zijn de eerste liedjes aan de beurt. Liedjes met do-re-mi erin. Juf geeft hoopvol een blaadje met teksten aan mij. “Wil jij ze aan hem leren? Maar natuurlijk juf, ik wil tenslotte een goede beurt maken. Aha, ‘Mieke heeft een lammetje’. Geen muziekles zonder deze hit.


Een stukje verder op het papier, ik weet niet wat ik zie! Ze zijn gewoon van de partij. Oude Jan en jonge Jan! Heerlijk. Nu pas zie ik de symboliek van deze tekst. Oude Jan en jonge jan die maken het samen wel! Wat er ook gebeurt. En dus oefenen wij elke avond samen trouw, jonge Jan en ik. Wat een plezier als hij weer een stapje maakt. (en ik ook want ik leer nu echt noten lezen, dat had je niet gedacht hè ‘mister EO glimlach’?) Dat klinkt als goede muziek in onze oren...



Reageren

Naam   E-mail Mijn url
Voer onderstaande code hiernaast in:
a1484a
Onthoud mijn gegevens!